Een aanzienlijk deel van de bevolking krijgt ooit te maken met kaakgewrichtspijn en/of functionele kaakgewrichtsstoornissen. De afgelopen jaren heeft er een verschuiving plaatsgevonden van langdurig Conservatief behandelen naar eerder Minimaal Invasief behandelen. Voorgaande ter voorkoming van uiteindelijke Open Gewrichtschirurgie. De zogenaamde DIAMOND TRIAL zal antwoord gaan geven of de stap van artrocentese misschien wel overgeslagen kan/moet worden en er direct overgegaan dient te worden tot een artroscopie.
Bij gelukkig een beperkt aantal patiënten wordt uiteindelijk overgegaan tot Open Gewrichtschirurgie waarbij er in enkele gevallen onacceptabele pijn blijft bestaan en het kaakgewricht steeds verder afslijt. Het is de vraag of we van tevoren kunnen voorspellen bij welke patiënt het goed en bij welke patiënt het niet goed zal gaan.