S. TABERNÉE HEIJTMEIJER, N. NICOLAI, S.E.C. PICHARDO, P. PIJPKER, J. KORTES, N.G. JANSSEN, B. PULADI, A. RASHAD, O-C. VLADU, M.J.H. WITJES, J. KRAEIMA
Afdeling Mondziekten, Kaak- en Aangezichtschirurgie, UMC Groningen, Groningen
Afdeling Mondziekten, Kaak- en Aangezichtschirurgie, UMC Utrecht, Utrecht
Afdeling Mondziekten, Kaak- en Aangezichtschirurgie, RWTH Aachen University Hospital, Aachen
Introductie en doelstelling
Deze studie onderzocht de effectiviteit van augmented reality (AR) bij het informeren van patiënten over orthognatische chirurgie, vergeleken met educatie met 3D-modellen op een computerscherm. Het hoofddoel was te bepalen of patiënten meer tevreden zijn na AR-consultaties en of ze meer kennis hebben over hun kaakafwijking en de voorgestelde behandeling.
Materiaal en methoden
In een RCT met drie centra in Noordwest-Europa werden 60 patiënten gerandomiseerd over een monitor- of AR-groep. De AR-groep kreeg 3D-data te zien via een AR-apparaat (HoloLens 2), terwijl de controlegroep dezelfde modellen op een monitor zag. Patiënttevredenheid en begrip van de kaakstandafwijking en behandeling werden gemeten met vragenlijsten. De data werden geanalyseerd op significante verschillen.
Resultaten
De data liet een significant verschil zien in algemene patiënttevredenheid tussen de Monitor- en AR-groep (p = 0.036). De Likert-vragen lieten een niet significant (p = 0.064) verschil zien in een trend naar hogere tevredenheid met de monitor. Bij vrouwen werd een voorkeur gevonden voor de monitor bij de Likert-vragen (p = 0.011), terwijl mannen een hogere maar niet-significante tevredenheid hadden met AR. Opleidingsniveau 3 rapporteerde significant hogere tevredenheid met de monitor (p = 0.024).
Conclusie
Uit de data komt dat een monitor voor 3D patiënteneducatie wordt aanbevolen, dit leidt tot hogere patiënttevredenheid, vooral onder vrouwen. Er was geen verschil in kennis tussen de technieken. Hoewel AR potentie heeft, is de technologie nog niet geschikt voor effectieve patiënteneducatie en brengt het extra uitdagingen met zich mee. Verdere ontwikkeling is nodig voordat AR toegevoegde waarde kan hebben.