C.J.M. KONING TER HEEGE, R. HELMERS1,2, L. DUBOIS1
1Afdeling Mondziekten, Kaak- en Aangezichtschirurgie, Amsterdam UMC, Amsterdam
2Afdeling Mondziekten, Kaak- en Aangezichtschirurgie, Noordwest Ziekenhuisgroep, Alkmaar
Introductie
Patiënten met tandheelkundige spoedklachten melden zich regelmatig buiten kantooruren bij de huisartsenpost (HAP) of SEH. Dit onderzoek heeft als doel de omvang van dit probleem in kaart te brengen, gezien de al overbelaste HAP. Hierbij wordt specifiek ingegaan op de triage van tandheelkundige klachten, de samenwerking tussen HAP en tandheelkundige spoeddiensten, en de organisatie van tandheelkundige spoedzorg in het algemeen
Materiaal en methode
83% van de HAP’s hebben meegewerkt aan dit onderzoek, waarin protocollen, samenwerkingen, patiëntencontacten en prioritering van tandheelkundige spoedgevallen zijn onderzocht middels een vragenlijst. Ook werd de reistijd naar de dichtstbijzijnde tandartsspoedpraktijk (TAP) berekend.
Resultaten
Er is beperkte samenwerking tussen HAP en TAP; slechts 23% van de HAP’s werkt samen met een spoedtandarts. Ruim 60% van de HAP’s geven aan dat patiënten zich tot hen wenden omdat tandartsen onbereikbaar of niet beschikbaar zijn. Het duurt doorgaans 15 minuten voordat een huisarts een tandarts aan de lijn krijgt voor overleg. Om dit probleem te ondervangen, heeft 60% van de HAP’s een eigen protocol opgesteld. De reistijd naar een TAP is vaak langer dan 20 minuten, maar buiten de randstad snel meer dan 45 minuten. In de nacht is deze trend in heel Nederland duidelijk.
Conclusie
Dit onderzoek toont aan dat de samenwerking tussen HAP en TAP zeer beperkt is. Daarnaast zorgen lange reistijden en de beperkte beschikbaarheid van spoedtandartsen voor een slechte toegankelijkheid van tandheelkundige spoedzorg, waardoor patiënten vaak uitwijken naar de HAP. Een NHG-standaard voor tandheelkundige spoedklachten kan op korte termijn verlichting bieden, maar structureel is meer centrale regie vanuit de beroepsgroep nodig.
Referenties
- Begovic S, van der Heijden G, Listl S (2023). Ongewenste mijding van mondzorg: Financiële drempels in de toegankelijkheid van mondzorg. ACTA / Radboud UMC.
- Yeng T, O’Sullivan AJ, & Shulruf B (2020). Medical doctors’ knowledge of dental trauma management: A review. Dental Traumatology, 36(2), 100–107. https://doi.org/10.1111/edt.12518